Guia b√†sica d’optimitzaci√≥ web o SEO

Guia per desenvolupar una bona estrategia SEO

Si tens una pàgina web que has fet tu mateixa, aquesta guia és per a tu. Repassarem els conceptes bàsics de SEO per posicionar la teva web a Google.

En aquesta guia, ni a cap altre, trobar√†s el secret per posicionar la teva p√†gina web en les primeres posicions dels resultats de cerca de Google. De fet, ning√ļ et pot assegurar mai que estar√†s a la primera posici√≥, per√≤ s√≠ que hi ha un seguit de pr√†ctiques recomanades que ajuden a Google a poder llegir i indexar i la teva web.

La posici√≥ de la teva web respecte a les altres dependr√†, d’entre molt√≠ssimes variables, de seguir les pautes recomanades per Google i de l’estrat√®gia SEO que escullis seguir.

En aquesta guia farem una breu introducci√≥ del que √©s el SEO i a continuaci√≥ us explicar√© les pr√†ctiques m√©s importants a tenir en compte i que haur√≠eu d’aplicar a la vostra web avui mateix.

QU√ą √ČS EL SEO?

El SEO o el posicionament org√†nic en buscadors s√≥n un conjunt d‚Äôaccions i estrat√®gies orientades a aconseguir que la nostra p√†gina web aparegui en els primers resultats de Google i aix√≠ millorar la visibilitat de la nostra empresa a internet. √Čs a dir, el SEO √©s imprescindible per millorar el posicionament de la nostra web als buscadors.

  • SEO on page: totes les t√®cniques que fem servir per optimitzar la nostra pr√≤pia p√†gina web. Per exemple, les paraules clau, els t√≠tols H1, les imatges, la indexaci√≥…
  • SEO off page: tots aquells par√†metres que no depenen de la nostra web, √©s a dir, que s√≥n factors externs. Per exemple, els enlla√ßos que apunten des d’altres llocs web cap al nostre.

SEO + DISSENY WEB O DISSENY WEB + SEO

Quan hem de començar a elaborar la nostra estratègia SEO, abans de dissenyar la nostra web o després?

Sense cap dubte, abans de començar el disseny de la pàgina web cal crear l’estratègia SEO. El disseny web i el SEO no són dos conceptes que es puguin treballar per separat, ja que estan estretament relacionats tal com veurem en aquesta guia.

Aix√≤ vol dir que, si hem fet el SEO despr√©s, no podem posicionar la nostra web? No, en absolut. Per√≤ s√≠ que √©s molt efectiu s√≠ publiquem la nostra web amb l’estrat√®gia SEO aplicada.

QU√ą NO √ČS EL SEO?

El SEO no √©s r√†pid ni immediat. I aix√≤ √©s molt important que ho tinguem clar. Dels canvis i estrat√®gies que apliquis avui, no en veurem el resultat fins passades unes setmanes o mesos. Aquest concepte √©s important que no l’oblidem.

Un cop aplicats els canvis a la nostra web per millorar-ne el posicionament, hem de deixar un temps prudencial i sobretot, anar recopilant dades per saber les estratègies que ens han funcionat i les que no.

INDEXACI√ď

Les pàgines o URLs indexades són aquelles que apareixen a Google quan fem una cerca.

√Čs important que la nostra p√†gina web estigui indexada?

Si crees una pàgina i Google no la indexa, no es mostrarà en els resultats de recerca, i per tant els usuaris no podran trobar la teva pàgina buscant a Google.

Aix√≤ no vol dir que ning√ļ la pugui veure. Qui tingui l’enlla√ß directe hi podr√† accedir. √Čs imprescindible per tant, que la nostra web estigui indexada, ja que la majoria d’usuaris no tindr√† l’enlla√ß directe a la nostra web.

Com funciona la indexació web?

El proc√©s d’indexat consisteix que un robot o aranya de Google arriba a la teva p√†gina, llegeix el contingut, la classifica i la inclou en els resultats de cerca o SERPs.

A partir d’aquest moment qualsevol usuari pot trobar la web mitjan√ßant una cerca.

La posició de la web respecte a la resta de resultats dependrà de com estiguem treballant el SEO.

Hem de tenir present que el SEO no és una acció que es fa puntualment i es deixa de treballar. Cal saber-ne llegir els resultats per seguir-lo millorant.

Quant tarda la nostra web a estar indexada?

Google rastreja autom√†ticament internet a la recerca de llocs web que puguin afegir-se al seu √≠ndex. La majoria dels llocs web que es mostren en els resultats de cerca no s’envien manualment, sin√≥ que es troben i s’afegeixen autom√†ticament.

Podem esperar que Google trobi i indexi la teva pàgina, sense saber en exactitud quan la llegirà, o bé fer-ho nosaltres gairebé immediatament mitjançant Google Search Console i enviant el nostre sitemap, com veurem més endavant en aquesta guia.

Amb l’aplicaci√≥ de Google Search Console, podem “demanar” a Google que trobi i indexi la teva p√†gina immediatament, en lloc d’esperar que la trobi “per si mateix”.

Llegeix aquí la Guia pas a pas per aprendre a utilitzar Google Search Console.

Si la teva web ja ha estat indexada anteriorment i crees una nova p√†gina o un nou post, tard o d’hora el robot de Google la indexar√†, sense haver-la d’enviar manualment.

Com podem saber si la nostra web està indexada?

  • cache:elteudomini.com – Per saber quan va ser l‚Äô√ļltim cop que google va passar per la nostra web
  • site:elteudomini.com – Per saber quines p√†gines / URLs tenim indexades a Google de la nostra web
Un cop repassat breument què és el SEO, comencem amb els punts importants a tenir en compte per posicionar la nostra web a les primeres posicions de Google.
 

PARAULES CLAU

Una paraula clau o keywords és el text que un usuari introdueix a Google per buscar informació.

Un cop un usuari introdueix la paraula al cercador, Google mostra un llistat ordenat de continguts relacionats amb les paraules introdu√Įdes.

Com has pogut observar si has fet alguna cerca, Google mostra 10 resultats per pàgina però només els 3 primers són el que tindran èxit, és a dir, seran clicats pels usuaris.

Fem un senzill exercici: quan has fet una cerca, recordes quants cops has visitat les p√†gines 2, 3 4 o 5 dels resultats que t’ofereix Google? Crec que puc endevinar la resposta: Mai o gaireb√© mai.

I aquí és on neix el SEO.

El posicionament web són totes les estratègies que fem servir per intentar que la nostra web es posicioni a la primera pàgina de resultats per les keywords més importants del nostre sector.

√Čs a dir, que quan un usuari faci una cerca relacionada amb el que nosaltres oferim, la nostra web aparegui a les primeres posicions.

Per això és important fer un bon estudi de paraules clau.

Estudi de paraules clau o Keyword research:

Les nostres paraules clau han de complir la seg√ľent f√≥rmula per tenir √®xit:
  • Han de tenir cerques per part dels usuaris
  • Han de tenir baixa compet√®ncia

No sempre es compleixen les dues. √Čs complicat trobar una paraula clau amb moltes cerques al mes i amb poca compet√®ncia (que poques webs posicionin per aquesta paraula i per tant sigui menys complicat apar√®ixer a les primeres posicions). Per tant l’equilibri consisteix a trobar combinacions d’aquestes dues variables on la nostra p√†gina web pugui sortir m√©s ben posicionada.

Llegeix aquí la Guia pas a pas per fer un keyword research.

On hem d’escriure les paraules clau?

  • A l’etiqueta title¬†de la home i de cada p√†gina de la web
  • A l’etiqueta description¬†de la home i de cada p√†gina de la web
  • Als t√≠tols o headers H1, H2, H3, H4, H5 I H6
  • A l’etiqueta ALT de les imatges
  • Als textos que utilitzem com a links
  • Al contingut, marcant alguna d’elles en negreta o cursiva, per√≤ sense abusar
  • En llistes

Llegeix aquí com utilitzar les keywords

LES IMATGES

Quan pugem les imatges al nostre wordpress hem de tenir en compte dos punts molt importants:

  • Que les imatges estiguin optimitzades per web
  • Utilitzar l’atribut ALT a totes les imatges

Imatges optimitzades

Hem de pujar les imatges amb formats d’imatge est√†ndard com JPG, JPEG, GIF, PNG BMP i WebP.¬†

Hem d’intentar que les imatges no pesin m√©s de 100kb per totes aquelles que utilitzem en slides o cap√ßaleres full screen o m√©s de 50kb totes aquelles imatges que il¬∑lustrin el contingut o un producte.

Llegeix aquí la Guia pas a pas per optimitzar imatges.

L’atribut o etiqueta ALT

L’atribut ALT s’utilitza quan la imatge no es pot mostrar per algun motiu o quan un usuari utilitza un lector de pantalla, l’etiqueta ALT li proporciona informaci√≥ sobre les imatges.

Un altre motiu important √©s que, si utilitzem aquesta imatge com un enlla√ß, Google tracta el text alternatiu de manera similar al text d’un enlla√ß de text. Per tant, √©s molt important introduir el text alternatiu a totes les imatges que utilitzem com a enlla√ßos.

Finalment, si optimitzes els noms d’arxiu i el text alternatiu de les imatges, els projectes de recerca d’imatges, com la Cerca d’imatges de Google, entenen les imatges amb m√©s facilitat.

√Čs important que, tant el nom d’arxiu com el text alternatiu siguin breus, descriptius i incorporin la paraula clau a atacar o keyword principal de la teva p√†gina web. Hem d’evitar utilitzar noms de fitxer gen√®rics com “imatge-1.jpg” o “imatge-1.png” sempre que sigui possible.

Si per les caracter√≠stiques del teu negoci vols i necessites que les teves imatges es mostrin en els resultats de cerca d’imatges, √©s necessari que les generis un mapa web d’imatges.

Llegeix aquí 3 trucs per aplicar a les teves imatges i millorar el SEO de la teva web avui

URL OPTIMITZADES O AMIGABLES

Les URL es generen a mesura que creem pàgines a la nostra pàgina web. Si utilitzes un CMS com Worpdress, les URL es generen automàticament. Això no vol dir però, que estiguin optimitzades.

√Čs important que les URL siguin senzilles i que transmetin informaci√≥ sobre el contingut. Les URL que contenen paraules relacionades amb el contingut del lloc web resulten m√©s atractives als visitants que hi naveguen.

Si utilitzes WordPress, al crear pàgines i categories, no només organitzes millor el lloc web, sinó que també et permet generar URL més senzilles i comprensibles.

Evita utilitzar les URL extremadament llargues, amb n√ļmeros i s√≠mbols incomprensibles, ja que pot fer creure als visitants que la nostra web no √©s segura.

Les nostres URL tamb√© han d’incorporar les paraules clau a atacar per√≤ sense abusar-ne.¬†

Exemples de URL mal optimitzada:

www.elteudomini.com/invitacionsdecasament-invitacions-casament-invitacions-de-casament.html
www.elteudomini.com/?page_id=27411
www.elteudomini.com/producte-1.html

Un exemple de URL optimitzada:

www.elteudomini.com/invitacions-casament
www.elteudomini.com/beach-wedding-costa-brava
www.elteudomini.com/catering-vega-casament

LA VELOCITAT WEB

La velocitat web √©s un dels punts m√©s cr√≠tics a l’hora d’introduir millores. Si de partida hem escollit un tema de wordpress que no est√† optimitzat per SEO, ser√† complicat fer segons quins canvis.

Perquè Google penalitza les webs lentes?

Senzillament perqu√® el primer que t√© en comte Google √©s l’usuari. Si arribes a una web lenta, que mai s’arriba a carregar del tot, qu√® far√†s? Marxar√†s i far√†s clic al seg√ľent resultat. Qu√® n’extraur√† d’aqu√≠ Google? Que la web no √©s usable, que els usuaris no hi poden navegar c√≤modament i que per tant, no √©s recomanable que la mostri a les primeres posicions.

Com podem millorar la velocitat de càrrega de la nostra web?

  • Utilitzant temes de wordpress optimitzats
  • Optimitzant les imatges
  • Contractant un bon hosting
  • Utilitzant una bona estructura de carpetes
  • Optimitzant les URL
  • No abusar de redireccions

SEO OFFPAGE O LINKBUILDING

El SEO Off Page és una de les parts més complexa i perillosa del SEO, i està vinculada al link building.

Google qualifica si una web √©s rellevant o no segons els enlla√ßos que rep d‚Äôaltres p√†gines web i en funci√≥ de la import√†ncia d’aquestes webs. √Čs l‚Äôestrat√®gia m√©s dif√≠cil dins del SEO perqu√® no dep√®n de nosaltres, sin√≥ de tercers.

Abans de continuar parlant de link building, m’agradaria que llegeixis aquest extracte del blog de Google:

¬ęSe considera que los enlaces cuya intenci√≥n sea manipular PageRank o el posicionamiento de sitios web en los resultados de b√ļsqueda de Google, forman parte de un esquema de enlaces y que infringe las directrices para webmasters de Google. En estos casos, se tienen en cuenta los comportamientos que manipulen los enlaces que dirigen a tu sitio y los incluidos en √©l.¬Ľ

Podeu llegir el text complet aquí.

Què és el PageRank?

Google ordena els resultats de cerca utilitzant el seu propi algoritme i el PageRank. A cada p√†gina web se li assigna una qualificaci√≥ en funci√≥ del nombre d’enlla√ßos d’altres p√†gines que l’apunten, el valor d’aquestes p√†gines i d’altres criteris que Google no fa p√ļblics. L’algoritme de Google no el sap ning√ļ, nom√©s el podem intuir.

Què és el link building?

A causa de la import√†ncia que t√© apar√®ixer entre els primers resultats de l’cercador, s’han dissenyat m√®todes per manipular artificialment el PageRank d’una p√†gina. I un d’aquests m√®todes podria ser el link building si no utilitzem enlla√ßos naturals.

El link building consisteix en aconseguir que pàgines web enllacin amb una pàgina de la nostra web que ens interessa que els cercadors considerin rellevant i la posicionin millor en els resultats de cerca o SEPRs.

Es pot fer de manera natural, quan altres webs enllacin sense previ acord perquè consideren el nostre contingut interessant, o bé de manera artificial, comprat-los per exemple.

Hi ha pàgines web que venen enllaços per així millorar el posicionament de la web que els compra.

Per què no hauríem de comprar enllaços?

Perqu√® tal com hem llegit anteriorment, Google ens penalitzar√† i afectar√† al nostre posicionament web, √©s una pr√†ctica considerada¬†“blackhat”.

Si una cosa hem de tenir clara √©s que √©s molt complicat enganyar al senyor Google ūüėČ

Per què és important aconseguir backlinks naturals?

Primer perquè són els que prefereix Google i segon perquè són enllaços que podrem controlar en tot moment.

La recomanació de Google és crear contingut interessant i fiable perquè la gent, de forma natural, enllaci el seu contingut amb el nostre contingut.

√Čs clar que tamb√© podem demanar enlla√ßos a webs, relacionades amb el nostre sector per exemple.

Si sou fot√≤grafs de casament, podeu penjar els casaments a la vostra web i enlla√ßar la web dels diferents prove√Įdors que tamb√© han treballat en aquell casament, i viceversa, un cop els hi h√†giu passat les fotos, demanar que us enllacin a vosaltres.

Cal tenir en compte per√≤, que l’intercanvi excessiu d’enlla√ßos (enlla√ßa la meva web i jo enlla√ßar√© ¬†la teva, per exemple) tamb√© est√† penalitzat per Google. Per tant, √©s important que els continguts estiguin relacionats a l’hora de compartir enlla√ßos.

El més important dins del linkbuilding és no caure en el parany de comprar enllaços cap a la nostra web i treballar els enllaços naturals i relacionats.

SITEMAP

Un cop hem treballat tots els punts anteriors, només ens falta generar el sitemap de la pàgina web i enviar-lo a Google.

Què és un sitemap?

Un Sitemap √©s un arxiu XML on hi ha llistades les URL de la nostra p√†gina web lloc juntament amb metadades addicionals sobre cadascuna d’elles: l’√ļltima actualitzaci√≥, freq√ľ√®ncia de modificaci√≥, import√†ncia en relaci√≥ amb les altres URL de la web, etc.

Amb el sitemap podem informar els motors de cerca com Google de les pàgines que es poden rastrejar a la nostra pàgina web.

Com podem generar un sitemap?

Existeixen diferents plugins per generar el sitemap de la nostra web automàticament com  All in One SEO, Yoast SEO o Rank Math.

Com enviem el nostre sitemap a google?

Un cop hem generat el sitemap, només ens queda entrar al nostre compte de Google Search Console i copiar la ruta del nostre fitxer .xml perquè Google el pugui començar a rastrejar.

Cristina Masferrer
Cristina Masferrer

Dissenyadora web i SEO especialitzada en empreses tur√≠stiques i del sector dels esdeveniments. Tens web i no fas SEO? Llegeix la meva guia gratu√Įta sobre posicionament webūüĎá

Guia gratu√Įta de SEO

1 comentari a “Guia b√†sica d’optimitzaci√≥ web o SEO”

Deixa un comentari